fredag 3. desember 2021

Adventskalender, del 3

 

Ett ord

3

DUFT

Tankene surrer rundt i hodet ved tanken på det ordet, da Emma sendte ordet. Duft er så mye. Duft av blomster, av parfyme, duft av milde sommerdager og av havet….

Sola skinte på nysnøen og det var bitende kaldt da hun sto opp. Hun klarte seg godt, men det tok bare litt lengre tid. Hun hinket rundt og holdt seg i bord og stoler.

«Veske, briller, penger og bankkort! Da har jeg alt. Hjelp, der er den taxisjåføren allerede. Jeg klarer da ikke få på meg støvlettene mine selv en gang.»

Hun hinket ut da det ringte på og forsøkte å unnskylde seg. Mannen bukket blidt og gikk like godt inn? På en to tre hadde han hjulpet henne med både skotøy og kåpe. Hun låste døra og han støttet henne inn i bilen uten at hun trengte å være redd for å skli en eneste gang.

«Går det bra? Har du fått pusten igjen frue?»

Han hjalp henne på plass i baksetet og snudde seg og så på henne før han startet opp.

Hun måtte smile tilbake.

«Frue og frue. Jeg er vel en frøken, nå som jeg alene. Gammel frøken kanskje, for over femti er vel ikke akkurat ung? Kjæresten min ble aldri noe annet enn kjæreste, selv om vi var sammen i over tjue år. Han hadde ikke tid til kone og barn sa han, da han slo opp. Barn har jeg da ikke, så det måtte jo være meg han var lei av? Det sammen kan det være. Det er en stund siden nå. Han var en hjerteknuser, men mitt hjerte er nå limt sammen igjen. Det har blitt til vakker og verdifull mosaikk.  Du kan kalle meg Inga, for det er det jeg heter!»

Han skrattet vennlig.

Så godt han duftet! Hun lukket øynene og kjente en egen glede inni seg….

Litt senere på dagen satt hun med boka åpen og tenkte, så kom ordene hun skulle skrive av seg selv.

«I dag er ordet duft. Et ord som egentlig kan være vanskelig å beskrive. Å kjenne lukter er en gave. Tenk om du mistet luktesansen? Duft av parfyme, blomster, krydder, mat, våte ullgensere, vinterluft og annet, er jo så godt. Lukt kan være så mangt, men duft er for meg noe annet. Det dufter ikke på toalettet akkurat, der lukter det. Men en krydderkake lukter så godt at det dufter i hele huset. Jeg har kokt meg gløgg i dag, og det dufter av appelsiner, solbærsaft, nellik, ingefær og kanel. Jeg koker min egen gløgg. Den fra butikken er også god, men det gir ikke meg de rette duftene. Her skriver jeg ned min oppskrift, så kan du sammenligne med den du kjøper.

Hvilken duft liker du best? Tenk etter, og du kjenner nesten din favorittduft i nesen. Jeg liker milde dufter av granbar og kongler i julen, hestehov i våren, blomster om sommeren og våt myr i høsten. Til og med vinteren har fine dufter for meg. Kald, hvit snø som dekker varme ullvotter lukter godt, og røyk fra vedfyring og stearinlys.»

Hun rettet seg opp og konstaterte at den mannen i dag hadde duftet grantrær, myr og mose! Det minnet henne om barndommens skogsturer. Det var nok derfor den duften av han, hadde fått henne til å smile. Rart at de kunne lage parfymer som duftet minner liksom? En spennende mann, denne taxisjåføren….

Fortsetter.....

2 kommentarer:

Jorunn sa...

Ja, det er forskjell på duft og lukt😄

naturglede/Randi Lind sa...

Hei Jorunn. Ja, du har helt rett der! Nyt dagen! :)