lørdag 1. mars 2008

Kvistkunst.



Idag tenkte jeg å vise dere hvordan jeg lager en fugl i bjørkekvister.

Et hogstfelt er gull verdt da. For man kan ikke gå å kappe greiner i annen manns skog som man vil heller. Spør, og du får sikkert lov, men på hogstfeltet er det fritt fram.
Jeg samler med meg en bunt med greiner hjem visst det er for kaldt i skogen. Den beste tida er fra høst til vår, for da slipper jeg å sitte å plukke av bladene. Bøy kvistene litt hit og dit før du begynner, så er de enklere å bearbeide. De knekker ikke så lett da. Jeg begynner med det tynneste på greina, og surrer det sammen til en ball i enden. Snurrer rundt ståltråd, så det sitter sammen.

Så legger jeg kvister med det tykkeste ut. Det skal bli nebbet. Surrer det med ståltråd, bøyer litt her og der, og klipper nebbet til. Bruk ei rosesaks.
Etter litt forming og bøying, føyer det seg.
Jeg samler er ball av tynne kvister, og surrer det lett sammen. Det er magen.
Først åpner jeg opp greiene litt ned på "halsen" og putter ballen inn.
Så stikker jeg nye greiner inn i halsen, med det tykke på greina først.
Surrer det hele sammen med ståltråden.
Du må klemme og vri litt for å få det jevnt. Klipp så vekk alle småkvister som stikker ut.
To rette kvister stikkes inn som ben, og vips sitter det en fugl i blomsterkrokka mi eller di!

Her ble det to! Hva slags fugler det er, er opp til fantasien. Den lave synes jeg kan ligne ei gås, mens den høye er ei trane, eller en stork.
Da gjenstår det bare å ønske lykke til, for den som vil. Snart titter det nok opp noen fugler både her og der? Kanskje jeg viser mer kvistkunst en annen dag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tusen takk, så snill du er som vil dele dette med oss!
Blir nok å prøve dette, kanskje bruke det i skolen og!
Du får ha en flott søndag videre, ska slappe av litt nå , så må æ prøve å lage et nytt innlegg.....

FO - 2 sa...

Inspirerende og fint. Dette MÅ jeg prøve! :)

Magdalena sa...

oiii... dette var da svært kunstnerisk...
et flott materiale! !
herlig, takk for titten...