mandag 31. oktober 2022

Siste dag i oktober...

 

Siste dag i oktober, og det er Halloweenfeiring igjen. Jeg kaller det heller Hallo Venn, for jeg liker ikke blod, gørr og skremsel. Det er mer enn nok av det i vår verden, med krig, grusomheter og vold. Hvorfor ikke? Hallo venn, i stedet for halloween? Har du det bra i en ny uke? Nå går det mot november. Jeg har tatt fram vanter, refleks, lykt, pannebånd og luer, men ute er det elleve grader og nesten sol. Det skikkelig høstlig, og vakkert. Her ble det likevel skåret et gresskar og delt ut godteri til barna i gata. 

I morgen skal den oransje fargen vekk i vårt hus. Nå tar jeg inn furubar og kvister, kongler og kranser. Fram kommer myke pledd og puter og stearinlys i mengder. Kveldene blir fort mørke og da smaker det med varm te eller kakao. 

Klokkesnu og trøtthet, energiløs, men viljesterk! Kan man ha vilje til å gjøre ting, selv om kroppen ikke orker? Klart det. I dag kledde jeg på meg og gikk i skogen. Det tar bare et par minutter å komme dit. Her har de hugd ned litt her og der, så jeg hentet noen kvister og litt furu. I morgen skal jeg sett litt furu inne i stua. Friskt furubar er så vakkert. Nå ligger det på terrassen og venter.



Jeg omfavner den nye måneden november, med begge hendene. November er for meg grønn og hvit, og det er vemod over at den lyse årstiden er over. Så kan vi glede oss til advent og jul. Stille kommer den mørke tiden, stille......


torsdag 20. oktober 2022

Lysestake av gress.

Noen ganger blir jeg inspirert av ting jeg ser. For noen år side var jeg på et museum, jeg husker ikke hvor, men de hadde en diger, høy kandelaber der av gress og halm. Femarmet var den og så flott. I år var det min tur til å forsøke meg, men min er myyyye mindre. Den fikk fire armer, og jeg tenkte den kunne bli en adventsstake. Men det blir den neppe.

Levende lys hadde jeg aldri vågd å bruke her. Jeg forsøkte med batterilys og det ble fint det. Men batterilysene er veldig tunge, så den ble ikke videre stabil følte jeg. Jeg forsterket den med en ekstra krans av gress og mer bindtråd, men fortatt var den ustø. Jeg har nok slett ikke gjord det på sammen måten som de gjorde i tidligere tider heller.

Jeg snudde den til slutt rundt, og satte på et batterikubbelys. Det ble stabilt og fint. Gøy å forsøke, men adventsstake i år blir den ikke. Jeg får visst finne på noe annet. Men det var morsomt å utfordre meg selv.

fredag 14. oktober 2022

Vinterdag.

Tenk at det allerede er 14.oktober og første vinterdag. Enda har vi ikke hatt snø, men rimfrosten har vi sett så vidt her hos oss. Det er vakkert ute nå, med fargerike løv både på trærne og på bakken. Været i dag skal visst fortelle hvordan vinteren blir. Her er det sol, åtte grader og lettskyet. Det lover jo godt?


Det er rare tider vi lever i føler jeg, men da trenger vi ekstra ro og stillhet. Det så fint å gå under et tre i oktober og se løvet danse i vinden. Det gir en god fred i hjertet.

Trosten leter etter mat i gresset på utsiden og den finner fortsatt mat. Så den holder seg visst her en stund til.

Høsten er vakker, og jeg håper det ikke blir alt for mye regn i helga. Men gjør det det, så har jeg regntøy.





lørdag 1. oktober 2022

Oktober

Sånn kan det gå når vi klipper ned i hagen. Det var mye gratismateriell. Jeg fikset meg en stor kvistdame, med fletter. En krans ble det også. Det ble en skikkelig høstdame, som kanskje blir stående der ute i vinter. 

Jeg lagde et par buer og puttet de ned i de store tomme kurvene på terrassen. Kurvene hadde Afrikaliljer i sommer, men de må jo inn for å reddes fra kulda. Koselig med litt pynt ute på høst og vinter.
Sola står senere opp på denne tiden av året, og det er jo koselig å fotografere. I dag er det første oktober, og snart kan vi vente både kalde dager og rimfrost.

Herlig med alle fargene der ute nå, og jeg har kjøpt meg noen lyng. Helg er det, igjen. Nå må vi nyte fargene der ute, mens de er. 

I dag har det vært mest innekos i regnet, men litt ut måtte jeg. Jeg var  hundepasser. Glad jeg har regntøy og ikke gruer meg for en tur i all slags vær. Nydelig luft var det og så mange sopper. Snart kommer nok sola igjen og gjør den ikke det, så går jeg tur likevel.



fredag 23. september 2022

Høst


Høstjevndøgn, og sommeren er ugjenkallelig over for denne gang. Men det er bare å ta imot høsten da! Jeg har allerede plukket inn bøkehamser og laget meg en krans til pynt.
Fint med alle fargene, selv i regn.

Jeg stekte kanelsnurrer denne uka. Nå er det bare å koke kaffe og ta fram en sånn med melis på, når høstmørket blir for kjedelig. Med masse stearinlys, pledd og ullsokker, er det slett ikke så ille. 


torsdag 15. september 2022

Høstlig....


Ikke mye fart i bloggingen her inne. Men det kommer seg vel når vi lukker oss mer inne i høsten.

Jeg har begynt å pynte litt med høstfarger, og det er koselig. Strikketøyet er allerede i gang i de lune kveldene, og det bli gøy å se hva det blir til. 
Vi har vært på sykkeltur langs litt av Gøtakanal i førsten av september, og det frister å fortsette der en annen gang.
Så vakkert og vi var heldige med været.

Inne har jeg altså begynt å pynte litt til høst. Jeg har laget en krans av prydrogn, som jeg skal ha et batterilys i midten. En kost ble det jammen på terrassen og et lite kornnek på stuebordet.
Den lille bjørka i hagen ble klipt ned til vinteren, og ikke en kvist gikk til spille. Det ble to kranser og en sopekost av det. Ja da, bjørkeløvet vil bli brunt etter hvert, men det er jo bare fint synes jeg.
Så nå ønsker jeg  høsten velkommen. Vi kommer ikke utenom. samme hva vi gjør her i landet. Årstid, følger årstid......

torsdag 1. september 2022

Hei september!

Sakte sniker høstefølelsen seg inn over meg og alle andre. Det er september og sommerfølelsen takker snart for seg. Det er alltid litt vemodig, men også litt godt synes jeg. Høsten har for meg en egen ro, og så vakre farger. Jeg har allerede lyst til  å pynte opp med gult og oransje, kornaks og furu, saueskinn og pledd. Det er vel litt tidlig kanskje, men på denne tiden blir det mørkere kvelder og kaldere i lufta, om vi vil eller ikke. 


I helga ble det en eplekake, bare for å feire de siste dagene av sommeren. Eplekake med krem. Ingenting smaker så godt som det. 

Sakte vender vi alle tilbake til normale dager og hverdag igjen, blogging og mer inneliv. Godt det også, for jeg liker best det jevne og gjenkjennelige. Det vante er det beste synes jeg, det vante med rutiner og helgefølelse. Sommeren er liksom søndag hver dag, mens når høsten kommer, blir det tilbake til normalen.

mandag 13. juni 2022

God sommer dere!

Om du roper i skogen får du svar, heter der jo så fint. Har du forsøkt? Kanskje er det et ekko som svarer deg, eller er det noen andre som bor der inne…..

Det er ganske festlig å drømme litt der inne under de tunge løvtrærne. Det tusler og tasler i skogbunnen og stadig er det som om noen ser på deg, eller?

“Hvem er du!” roper du kanskje forsiktig, og det svarer lang der inne. “Er du, er du, er du….” Ei grein knekker og en fugl plystrer advarende….
Løper du ut av skogen igjen da, eller venter du for å se hva som kommer i det grønne?
Du kan bli overrasket om du venter!

God sommer til dere alle. Nå stenger jeg bloggdøra til ut i august/september som vanlig. Kos dere i sommeren og nyt dagene.

mandag 30. mai 2022

Nye bilder.

Jeg rekker ikke med alt jeg vil i våren, men det er vel det vanlige. Her kommer et knippe bilder fra litt av hvert! Trimme må jeg gjøre og det går framover med de forskjellige øvelsene. Mat må man også ha, og pannekaker med multesaus, rosiner og kokos, var slett ikke dumt etter en fin skogstur.

Myrulla blomster så vakkert, og det minnet meg om gamle dager. Jeg fant ei gammel bøtte i skogbunnen og den fikk fram fantasien.

Da ble det fram med et sjal til skaut og anorakken ble knyttet rundt livet. Da ble det sorthvittbilder til minne om svunne tider med selvutløseren.

De lokket på kuene med sang eller neverlur før. Så kom kuene hjem til melking.

Jeg synes jeg hører både hundra og seterlokk, kubjeller og liv i naturen ved å fantasere litt. Tenk hvilken jobb de hadde med å kinne smør og lage ost. Vi kjøper det bare i butikken vi og legger ikke en tanke på hvordan det blir til.

Ja, sånn går nå mine dager. Sauene i nabolaget har fått lam, og det er koselig å se.

I helga var vi på sykkeltur med vennene våre ikke langt fra Borås. 
I helga var vi på tur til Sverige ikke langt fra Borås. Vi syklet litt av Sjuhäradsrunden, og det er en gammel togtrassé, der har de fjernet skinnene og asfaltert, det så vi kan sykle eller gå der. Knallfint.

Mye vakkert og se på og kubjellene var så vakre. Godt med minner på kamerakortet, men det ble mange minner i hjertet også. Nå er det snart juni og sommeren venter. Tror det blir fint i år. 






tirsdag 17. mai 2022

Hurra for 17.mai

Gratulerer med dagen. Herlig med fest og glede igjen etter koronanedstengningen. Vi er heldige som kan feire landet vårt på vår måte.  

Jeg har tatt på min hjemsydde festdrakt, og skal ut i byen for å se barnetog og høre korpsene. Etter to år med hjemmefeiring blir det gøy. Nyt dagen dere!


onsdag 11. mai 2022

Maiglede.

Snart er det 17. mai og det er godt å ha litt bakst i fryseren klar. Her ble det en hel haug i dag. Gjett om det dufter godt.

Koselig å pynte litt opp til festdagene og ha noe godt å spise. 
Formen er nesten som før etter koronaen i påsken, og det er godt. Nå satser jeg på en fin tid framover med farger, futt og fart.




mandag 2. mai 2022

Vår og mai!

Så herlig det er med vårblomster og mai. Godt å kjenne at vinteren slipper taket og at en ny årstid tar over. Formen blir litt bedre for hver dag etter koronaen, så jeg går meg stadig noen små turer i naturen. I går kveld plukket jeg hvitveis.

Det var en så vakker kveld med Halo i det slørtynne skydekket. 

Stær og trost sang i kvelden og det var en mild vind som lekte med de nyutsprungne bjørkeløvene.

Tiden går så fort i våren, så det gjelder å nyte. Før vi vet ordet av det er det sommer.