mandag 31. oktober 2022

Siste dag i oktober...

 

Siste dag i oktober, og det er Halloweenfeiring igjen. Jeg kaller det heller Hallo Venn, for jeg liker ikke blod, gørr og skremsel. Det er mer enn nok av det i vår verden, med krig, grusomheter og vold. Hvorfor ikke? Hallo venn, i stedet for halloween? Har du det bra i en ny uke? Nå går det mot november. Jeg har tatt fram vanter, refleks, lykt, pannebånd og luer, men ute er det elleve grader og nesten sol. Det skikkelig høstlig, og vakkert. Her ble det likevel skåret et gresskar og delt ut godteri til barna i gata. 

I morgen skal den oransje fargen vekk i vårt hus. Nå tar jeg inn furubar og kvister, kongler og kranser. Fram kommer myke pledd og puter og stearinlys i mengder. Kveldene blir fort mørke og da smaker det med varm te eller kakao. 

Klokkesnu og trøtthet, energiløs, men viljesterk! Kan man ha vilje til å gjøre ting, selv om kroppen ikke orker? Klart det. I dag kledde jeg på meg og gikk i skogen. Det tar bare et par minutter å komme dit. Her har de hugd ned litt her og der, så jeg hentet noen kvister og litt furu. I morgen skal jeg sett litt furu inne i stua. Friskt furubar er så vakkert. Nå ligger det på terrassen og venter.



Jeg omfavner den nye måneden november, med begge hendene. November er for meg grønn og hvit, og det er vemod over at den lyse årstiden er over. Så kan vi glede oss til advent og jul. Stille kommer den mørke tiden, stille......


6 kommentarer:

KKvinneblogger sa...

Hallo venn er en god idé! Vi kjøper ikke inn godteri til denne dagen, uten at vi har avtale om at barnebarna med venner kommer innom. Nå har det jo vært knask og knep hele helgen pluss mandag, så det ble litt mye etter min smak. Men det er barna og de unges feiring, så får vi gamlisene holde på våre tradisjoner, og la generasjonene etter oss feire på sin måte. Heldigvis er de fleste søte og ingen utsatte oss for knep av noe slag.

naturglede/Randi Lind sa...

Takk KK! Her har vi bare feiring på nærliggende helg og ungene er så greie at de ikke kommer flere ganger. Nå er det over for denne gang og roen senker seg i november. Ha en finfin dag :)

Inger Marie sa...

Veldig god ide med Hallo Venn!
Jeg liker ikke Halloween, og enig med deg at det fins nok blod og gørre i verden ellers.
Nydelige tanker om november :) Måneden er mørk og våt, men likevel er det en tid som jeg setter stor pris på for tenk hvor mye kos og hygge det er denne tiden!
Takk for et nydelig innelgg :)

naturglede/Randi Lind sa...

Tusen takk Inger Marie. Ja, Hallo Venn passer meg mye bedre. Ha en finfin helg :)

Tove Steinbo sa...

Vakker Halloween pynt - flott gresskar! Fantastisk farge!
Hilsen Tove/fargeneforteller

naturglede/Randi Lind sa...

Hei Tove og tusen takk. Fint med farger i høsten. Ha en vakker fredag!