lørdag 13. mars 2021

Snart påske.

Løkskall fra rød og gul løk er fint å bruke til å farge egg,  eller bruk rødbeter og blåbær. Om du er litt forsiktig og legger litt her og der på aluminiumsfoliebiten og legger over biter av nettet løken lå i da du kjøpte den, kan du få mønster som blir som eventyr.

Du verden så mye man kan lage med egg. Ikke bare god mat, men pynt også. Jeg har blåst ut en del og da kan jo eggene gjemmes til neste år om jeg vil, men noen har jeg kokt for å spise. Her ble det egg pyntet med litt blåbær og løkskall, før jeg pakket dem inn i aluminiumsfolie. Så spennende å åpne. I luftlomma ble det grønt, men hva gjør det. Jeg lagde like godt en kylling. Hvem kan motstå det tro?


Hos meg er det egg fra flere år tilbake som ligger som pynt på fat. Men uansett mengde, så må jeg alltid lage noen nye hvert år. I år kokte jeg noen i mørkere farger. Da brukte jeg tekstilfarge som jeg har kjøpt på Husfliden for veldig mange år siden. 
Fargerikt og fint blir det og det er gøy å pynte litt i tiden før påske også. Dette klarer alle, Men husk å bruke hansker, for det er lett å få misfargede fingre av både blåbær og rødbeter.



Ingen kommentarer: