torsdag 29. oktober 2020

Hjemmelaget pynt.

Snart Halloween. Det er noe som man elsker eller hater, sier folk. Jeg gjør ingen av delene, men jeg liker å pynte litt til årstidene. I år ble det ikke feiring i nabolaget, så jeg kjøpte ikke gresskar til lykt heller. Men vi kan det vel likevel markere at oktober snart går over november? Litt pynt er alltid koselig.

Noen ganger må man bare få det gjort! Rydde er ikke alltid gøy, men ganske nødvendig. Nå har jeg gått til i gamle tekster, brev og papirer. Makuleringsmaskinen har fått kjørt seg. Rart å se hvordan linjer med ord etter ord, blir til stimler av papir. Men godt også å få det unna.

Naturen rydder også om dagen. Blad for blad farer avsted med vinden. Etter noen runder blandt kvist og kvast, er de også revet i biter som i en diger makuleringsmaskin.

Jeg bruker ofte det jeg har for hånden. Ei gammel strømpebukse ble klipt opp. To lange biter ble det jo, og jeg knyttet de igjen i “bunnen” og vrengte det rundt så bunnen i mitt gresskar ble pent. Så stappet jeg det fullt av makulerte papirer. Ikke for hardt, for man må jo klare å stramme ståltråden rundt til form av et gresskar også. Har du ikke makulerte papirer sier du? Bruk et tynt håndkle, eller en gammel t-trøye, masse gammelt løv, eller et skjerf. Form det og knytt det til. Om du bruker noe inne i gresskaret du ikke vil kaste, er det bare å ta det ut etterpå, og alt er som før.  

Tidligere har jeg laget gresskar i sement. Tykk strømpebukse ble brukt da, og nå er de framme sammen med mine resirkulerte nye.

Ønsker du deg et advensthefte/julehefte eller tegninger/akvareller så kontakt meg i innboksen på fjesboka. Jeg har fortsatt maaaange igjen av heftene. Eller du kan gå inn på salgssiden min HER!


4 kommentarer:

Anonym sa...

du er så kreativ,rart hvordan noen kommer på muligheter for vakker pynt som ikke koster masse peng,skikkelig koslig var dette

naturglede/Randi Lind sa...

Tusen hjertelig Fruen. Ja, vi har så mye gratis rundt oss som vi kan bruke til nytt! Gøy er det. Ha en finfin dag! :)

Tove Steinbo sa...

Som alltid blir det du lager lekkert!
Når det gjelder å rydde og kaste er jeg ikke flink. Kanskje jeg bør bruke innetiden nå til nettopp det?! Sette på god musikk og gå i gang.
En fin søndag ønskes deg i regnværet! Hilsen Tove/fargeneforteller

naturglede/Randi Lind sa...

Tusen takk Tove! Veldig lurt å rydde på disse regndagene. Synes det er så koselig også, når man får oversikt! Her fikk vi litt opphold midt på dagen så jeg fikk en fin skogstur med naboen. Men nå regner det igjen. Ha en fin ny uke!