lørdag 12. desember 2020

Juleforberedelser.

For en lykke å forberede jul igjen. For meg er det  i hvert fall det. Det å lage ting selv, bake litt og ordne her og der, gjør advent så fin. I år er det spesielt, synes jeg. Koronatiden er ikke lett for noen, men da er det vel ekstra koselig å finne ro. Jeg koser meg med tegninger, skrive juleeventyr på blogg, bake og lage litt nytt. Om jeg trenger nytt? Nei, slett ikke, men mye av det jeg lager koster ikke stort, så det en innenfor. Min lille landsby av melkekartonger har fått batterilys med "timer", så det lyser opp i kjøkkenet.

Et par langbente reinsdyr har jeg sydd sammen. Jeg så en ide på nett og det var vel mer som elger å regne, og de var håndbroderte! Jeg brukte bomulltekstil og tegnet med vannfast tusj. Mine ble slanke, og minnet mer om reinsdyr.

Nå står de på julebordet sammen med hjemsydde fugler og mose fra skogen. Jeg skal legge på ei lysslynge og få på litt glitter mot julekveld.

Vi fikk et dryss av snø i førsten av desember. Jeg rakk akkurat en kopp kakao og å lage en minisnømann, før det var vekk. Ellers har jeg bakt litt. I år ble det blandt annet brune pinner og fylte kjeks. Jeg har spist det hos andre, så jeg måtte fikse det selv, for det hadde jeg lyst på. Så godt!

Men en ting har jeg spandert på meg. En tusj til å tegne på mat med. Så artig, for nå kan jeg tegne i vei og male med kondittorfarger, og alt er spiselig! Her tror jeg at jeg kan få dille, men vi har jo ikke kaker som dette hver dag, så jeg får vel fortsette å tegne på ark i hverdagen, men fikse bakst til festdagene!



Jeg har tegnet på melisen på ferdigkjøpte pepperkaker og de kan få pynte opp på kakefatet. I går lagde jeg en stor rund plate av sukkerpasta og malte julekurver. En sjokoladekake baker jeg alltid til jul, for den holder seg godt om det bare blir oss to i jula. Så da er den klar i frysa. Godt med alt som er gjort.
Dette var en liten oppsummering av hva jeg har kost meg med hittil i desember. Joda, jeg har laget mer, men det får jeg fortelle om en annen gang. Håper du blir ispirert til å ta fram papir, lim og farger. Det kan bli mye fint av gamle, slitte bøker og melkekartonger for eksempel.

 




2 kommentarer:

Tove Steinbo sa...

Jeg blir mer og mer imponert av deg! Jeg har mistet gløden når det gjelder å lage ting.
Jeg liker å lage dekorasjoner med granbar og løkblomster f. eks., men noe annet har jeg ikke lenger lyst til. Det var annerledes da barn, og så barnebarn var små.
Lykke til med alle ideer! Kos deg i helgen. Hilsen Tove/fargeneforteller

naturglede/Randi Lind sa...

Hei Tove og tusen takk. Nei, det er vel ikke alltid man har lyst til å lage ting. Men i år gir det meg mye glede i advent. Koselig med dekorasjoner også. Det å lage ting med barn, er ekstra fint da. Vi får nyte dagene på vår måte, det er det beste. God helg! :)