søndag 24. mars 2024

God påske

 

Påsken står for døra og det er koselig å pynte opp til høytiden. Mange pynter ikke til påske, men for meg er det en av gledene i våren. Helt fra jeg var liten og mamma fikset og trikset der hjemme, har påsken vært noe som ga og gir meg, glede. Som barn husker jeg dagene mot påske med forberedelser. Vi lagde marsipanfigurer sammen, påskedekorasjoner og plukket inn til påskeris. Bjørkekvistene fikk etter hvert bittesmå grønne blader og vi hang på egg og kyllinger.  Mamma bakte og stekte så vi skulle ha gode middager, desserter, brød, rundstykker og kaker. Jeg husker duften av marsipan og sjokolade. Noen ganger lagde vi karameller og andre ganger potetgull.
Jeg føler meg heldig som har sånne gode minner, og jeg har forsøkt å dele det videre med våre barn og deres familier. Selve påsken i barndommen var med slekt og venner på besøk. 
Ofte ble stuebordet pyntet opp og dekket opp med variert pålegg og brød. Vi spiste sammen, lo og hygget oss. Ingen av oss barna glemmer vel hardkokte egg som bestefar hadde tegnet på. De ble satt foran oss i eggeglass, med en heklet hatt over. Da vi åpnet, ante vi aldri hva han hadde funnet på!!!!
Om påsken var tidlig, var det ofte skiturer og aking som sto på planen. I år er det ikke snø her, så det blir ikke skiturer som i vinter!
Var påsken sen, ble det skogsturer og leting etter hestehov og hvitveis. Nei, de voksne var sjelden med på turene ut, for de hadde annet å gjøre. Jeg vokste jo opp på gård, og kuene måtte ha sitt stell, om det var helg eller ikke. Men de store barna tok med oss mindre, og så ble det en livlig gjeng som hadde det gøy sammen. 

Så jeg pynter til påske, maler egg, setter fram gult og går turer i skog og mark fortsatt jeg. Egg er vår og gult er kult! God påske.

4 kommentarer:

Tove Steinbo sa...

Fint å høre om hvordan din barndom var i forbindelse med påsken. Høres veldig koselig ut!
Og kanskje er det fra din far du har arvet denne fantastiske kreativiteten?
Flotte bilder av morsomme ting.
Jeg ønsker deg og dine en god, og helst solrik påske. Hilsen fra Tove/fargeneforteller.

naturglede/Randi Lind sa...

Tusen takk Tove. Jeg har nok arvet kreativitet fra både mor og far. Ja, jeg er heldig som har sånne barndomsminner. Godt å tenke tilbake på og glede seg over. Ønsker deg en vakker påske, med kos og hygge. :)

HWIT BLOGG sa...

Härliga påskbilder! Ja alltid lika kul och inspirerande att kika in till dig :)
Nu är det äntligen april och jag hoppas på lite mer vårvärme snart, lite sol också!!
Kram från ett regnigt Öland & Titti

naturglede/Randi Lind sa...

Tusen takk Hwit. Her har vinteren kommet tilbake. Snø på tredje dagen nå. Men det er fint det også. Jeg har kost meg med både turer og foto. Ha en vakker helg og så får vi håpe våren snart skinner over deg og meg. Klemsiklem.Naturglede/Randi