Viser innlegg med etiketten påske. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten påske. Vis alle innlegg

onsdag 20. mars 2024

Vårjevndøgn

 

Påsken nærmer seg nå. Det er vårjevndøgn i dag, og det lysner mer og mer. Jeg liker å pynte ligg til årstider og merkedager. Hvert år farger jeg egg til pynt. Noen av dem blåser jeg ut og tar vare på til neste år. Da er det koselig å kunne oppbevare de pent. Jeg limer serviettdecoupage på kartongene. I år ble det en ny med en fin påskehare på. Koselig å se det på benken med ferske egg, og trivelig å pakke vekk malte egg i etter påsken.
Litt tegning blir det også hvert år. I år tegnet jeg store kaniner. To klipte jeg ut og pyntet speilet med det, og de andre malte jeg blomster rundt.
Ute er det vårlig, selv om vinden er kald. Snøklokkene har gledet meg masse og nå kommer krokusen for fullt.

Hestehov er det der ute. De lyser opp i sludd og snø, sol, regn og tåke. Kaker lyser også opp litt. Jeg bakte muffins her om dagen, og de ble totalt mislykkede. Men jeg pyntet de opp med krem og blomster, for kjempegode var de. En ny helg er snart på gang. Ut skal jeg, selv om jeg må ha ull, votter og lue nå også. Men det våres, det våres......


lørdag 25. mars 2023

Nærmer seg.....

 

Det nærmer seg påske, og det er koselig med litt kreativitet til det. Her hadde jeg en krans liggende, og den ble pyntet med eggeskall, silkeroser og blomster av eggekartonger.

De ble da skikkelig søte og lett var det også å lage de blomstene.
Jeg hadde en fin sort ekse liggende. Den fikk bli borddekorasjon i helga med kongler, tørre roseblader og never i den ene delen.
Den andre delen fikk et kubbelys og en vase med vårblomster. Men jeg tok ikke bilde av at jeg satte lyset i en skål med høye kanter. Jeg skal jo ikke ha brann i de pappeskene heller.
Noen påskekaker ligger allerede i fryseren og venter. Det er godt å forberede seg litt og ikke minst glede seg til det som kommer. 
Det nærmer seg.......




onsdag 31. mars 2021

God påske.

Ønsker dere alle en herlig påske med sol, påskeegg, marsipan, god mat, kaker, appelsiner og fantasi om at det finnes en påskehare der ute. 
Her er det vår og det er så fint med blomster i fjorårsgresset. 

Jeg laget meg et skikkelig sundt påskeegg i år. Spagettistilker, gulrot, stemorsblomster, agurk og appelsin. Men jeg ønsker meg sjokolade, så det ligger også og venter. Det er jo påskeaften i dag og det er jo tradisjon med egg og godteri da. 
Jeg spiste mitt sunne påskeegg opp fort. Men husk at spagettistilker "visner" fort. Vil du ha en oppsats til pynt. må du bruke tannpirkere som stilker.

Lammelåret har vi allerede smakt på, og det ble så godt med masse hvitløk, fløtesaus, grønnsaker og poteter. Men det er var alt for mye hvitløk igjen? Da var det bare til å rense. Ned i et tett glass, og så får det ligge i fryseren og vente til jeg skal bruke det en annen dag.
Jeg er ferdig med jakken min. Så fint med en fargerik strikkejakke i våren. Varm er den også, for garnet er ull. 


Kos deg videre i påsken. Bruk dine eventyrlige tanker i ditt nærmiljø og se etter våren, og de grønnkledde.
Solen går opp og ned, uansett vær, og bak skyene er faktisk himmelen blå. Slapp av og kos deg. 
Om ikke lenge er denne skogbunnen på bildet farget av blomster. Så godt vi har det å se fram til. God påske!



 

fredag 5. mars 2021

Fredagstanker.

Så var det fredag, igjen. Ukene farer av sted inn i våren. Jeg gleder meg over å se at det har begynt å spire så smått der ute. Om en måned er det påske, men jeg starter våren med egg allerede nå. Egg gir vårfølelse hos meg.


Eggeskall er gøyalt å pynte med, om du farger dem eller ikke. Jeg tar vare på eggeskall om jeg lager en kake, pannekaker eller vafler. Når de får ligge litt på benken, kan du lett dra ut hinna som er inne i skallet og da blir det ingen lukt eller ulumskheter.

Jeg gleder meg allerede til å male egg, eller tegne på dem. Både hele utblåste egg og eggeskall skal brukes. Jeg tror det er like viktig å pynte til våren som det er å pynte til jul. Vi trenger alle noe å glede oss over å glede oss til. Litt etter litt vil det gule komme fram her hos meg, men jeg starter med å male litt egg. God helg!