lørdag 21. september 2024

Min Fredrikstadvott

 

Det var gøy å være med i konkurransen på Strikkefestivalen i Fredrikstad forrige uke. Nei da, jeg vant ikke, men jeg fikk meg nye votter!

Det er mye jobb å lage et mønster til en vott med inspirasjon fra noe man kjenner. Jeg tegnet det opp først. Broa over Glomma, Domkirken i byen og så Gamlebyen da. Fargene ble rødt og hvitt som Stjernen og Fredrikstad fotballklubb. Så var det bare å lage oppskrift og strikke i vei.


Inni ble det striper, for det synes jeg er pent. Jeg lagde en rullekant ved håndleddet. Så presset jeg votten med et vått klede over vrangborden og så var den klar. 

Morsomt å delta. Alle votteparene var så fine, og vinneren var spesielt stilig. Nummer 1 helt til høyre med fine farger ble vinner, og hun het Randi som meg. 
Flott var den jammen og damen var fra Oslo og het Randi Fosseid. Mønster til denne kommer på Strikkefestivalen Fredrikstad på Facebook om litt. 


Om du vil ha mønster til min vott, så får du det her.

Votten er til dame

Trysil Sportsgarn, 100 % ull

 50 g, nr. 209 rødt garn

50 g, nr. 202 hvitt garn

5 pinner 3,5-4

MØNSTER

Legg opp 54 masker på pinner nr. 3,5-4. Strikk rett i åtte runder. Dette blir rullekanten nederst på votten.

Strikk to rette og to vrange i 10 omganger. Fell 1 maske i den ene siden, før du begynner på mønsteret, så du har 27 masker til framsiden og 26 masker til innsiden av votten, 53 masker til sammen.

Følg mønsteret til du kommer til der det er merket for tommel. Ta ti masker over på en tråd, og legg opp ti nye masker som erstatning over. Husk at du skal ha en venstre og en høyre vott!

Fortsett å strikke til toppen av det hvite og røde mønsteret. Fortsett med rødt. Fell i sidene, fire masker i hver omgang, to i hver side.  Avslutt i tuppen når du har 13 masker igjen. Fell av.

Tommelen strikker du ved å plukke opp de ti maskene som sitter på tråden. Plukk opp de ti maskene over, og to masker i hver side. Følg mønsteret og strikk 13 omganger, eller så det passer din tommel. Fortsett med rødt, og fell i sidene til du har seks masker igjen. Fell av.

Sy inn alle løse tråder, og sy fast rullekanten nede med løse sting. Press vottene under et klede.



 

 





Ingen kommentarer: