mandag 3. juni 2019

Juniblomster.

Juni er her med blomster og fuglesang. I dag hørte jeg hakkespettungene rope fra redet i toppen av ei osp. Men enda titter de ikke ut av redehullet.

Akeleien har sprunget ut både i naboenes hager og der de har spredd seg selv i gressengene. Jeg møtte et rådyr også, men det løp fortere vekk enn jeg kunne fotografere.

Juni er vakker, selv om det i dag regner litt nå og da.
Rododendroen blomstret så fint ved et hus nærheten, og jeg fant seigblomster!

Vet du ikke hva det er? Tjæreblomst heter visst de rosa engene. Men om du plukker dem, blir du helt seig på fingrene, derfor sa vi seigblomst da jeg var liten.


Morellene begynner å bli store, honningurten synger på siste verset og nå kommer markjordbærene. Juni blomstrer og farger naturen så vakkert. Det er bare å nyte, selv på en regnværsdag.

4 kommentarer:

Mette Kvalsvik sa...

Nydelige juniblomster :-)

Ønsker deg en fin fin tirsdag og junidag <3 klem

naturglede/Randi Lind sa...

Ja, nå er det bare så nydelig Mette. Skulle ønske jeg hadde bedre tid til å være ute. Men viktig å nyte det man kan! Klem :)

Tove Steinbo sa...

Helt fantastisk vakre bilder! For noen farger - og så gøy med de ulike formene.
Hva heter den blå på det siste bildet? Den plukket jeg utenfor gjerdet hos naboen i dag.
Tusen takk for et flott innlegg. Med fargeglade hilsener fra Tove/fargeneforteller

naturglede/Randi Lind sa...

Hei på deg Tove. Ja, nå er det juni og så masse farger overalt.Herlig. Den blå med marihøne på, er en Honningknoppurt. Den frør seg veldig lett,så her i nabolaget er det masse av den både inne i hager og utenfor. Har du først fått den inn i hagen er den ikke lett å bli kvitt igjen.Men sånn er det jo med mange planter. Jeg har grasklokker i hagen og de er umulige å få vekk, men vi lever med det også. Ha en fargerik dag!