onsdag 20. juni 2018

Skulptur og potter.

Endelig var figuren min tørr. Det tok veldig lang tid, flere uker, for den er stor. Tung ble den, sikkert litt over 10 kg, så den blåser ikke sin vei der den står på terrassen.
Blomsterpotter ble det også, eller det ligner mer vaser kanskje? Den runde kulen hadde jeg støpt før. Det var en gammel plastball jeg klipte hull i og fylte med sement. Blomsterpottene kan fint lages av fuktige frotehåndklær som er lagt ned i våt sement, eller flytemasse.

Etter en del ganger opp og ned i massen, var håndkleet fylt av sement og kunne henges over et stativ av blomsterpotter og en tørkerullholder. Jeg dekket tørkerullholderen og den ene potten med plast. Potten på toppen, blir til slutt sittende fast inne i håndklepotten. Nei da, jeg skal ikke støpe inn denne her, men det er bare et eksempel for deg. Kanskje har du en plastpotte eller lignende å bruke. Jeg synes det var fint at den potten som fester seg er tett, for da kan jeg sette i vann friske blomster eller plante noe der.


Damen ble laget lag på lag. Inne i den er det gamle aviser og stiv papp, før jeg surret den inn i sementvåte biter av håndklær. Så var det bare å glatte til med fingrene. Tung ble den som sagt, og i prosessen måtte jeg henge den opp etter hodet, for at den ikke skulle velte overende. Masse klin ble det, men det var gøy.


 Nå er den på plass på terrassen, og jeg ble veldig fornøyd. Den tåler godt regn, men ikke frost. Så til vinteren får den nok komme inn.

8 kommentarer:

Tove Steinbo sa...

Du er helt unik - hva du får til! Jeg er kjempeimponert. Så lekker figuren ble, og også vasen.
Du er virkelig en kunstner på mange plan. Beste hilsener fra Tove/fargeneforteller

naturglede/Randi Lind sa...

Tusen takk Tove. Jeg koser meg med sånne kreative ting og da er det koselig at andre liker det jeg gjør også. Ha en fin kveld :)

Inger Marie sa...

Kjempeflott skulptur!
Dette har jeg sett på nettet hvordan de former og støper slike figurer, imponerende må jeg si.
Bestiller gjerne en hos deg:)

Vivishagerom sa...

Denne var utrolig flott! Godt jobba.

Vivi

amo sin blogg sa...

Eg er så imponert over kor flink og kreativ du er.
Kjempefine skulptur og vase.

Fin kveld frå Anne-Mari

naturglede/Randi Lind sa...

Hei Viviann. Tusen takk for snille ord. Det var mye jobb med figuren, men gøy når det var klart. Ha en fin St.Hanshelg! :)

naturglede/Randi Lind sa...

Hei Amo! Tusen takk skal du ha. Jeg er så glad i å være kreativ, og ekstra gøy er det når dere liker det jeg gjør også! Ha en fin St. Hanshelg!

naturglede/Randi Lind sa...

Hei Inger Marie. Tusen takk for en sånn kommentar. Ja, det var veldig artig, men utrolig mye jobb med den figuren. Blomsterpotter gjør man jo raskt, så er det bare å vente på tørken. Men en så stor figur tar timesvis å forme og uker på tørk. En måned tok denne. Vil du kjøpe, så selger jeg gjerne denne. Sender deg en privat melding jeg. Ha en vakker St.Hanshelg