onsdag 6. mai 2020

Barndommens søtsuppe og litt til....

For meg er søtsuppe et barndomsminne. Nå måtte jeg bare smake det igjen. Hele byggryn ble lagt i vann over natten, og siden kokt i 30 minutter. Bløtevannet ble brukt videre, og så målte jeg opp og tilsatte vann til det var 5 dl. Jeg hadde i jordbær- og bringebærsaft til det smakte godt, ca 1 dl. Bruk det du har og liker, lettsaft eller annen rød saft. Jeg liker byggryn godt, så det ble 2 dl med det, sammen med et par skjeer med rosiner! Etter et lett oppkok av det, så var suppen klar.

Når jeg først legger i bløt og koker gryn, så koker jeg mer enn jeg skal ha til suppe. Gryna er jo så gode til middag, eller til pisket krem og bær, til velling eller grøt.

Denne gangen kokte jeg grynene med rosiner, for jeg skulle ha til suppe og til lunsj. Lunsjen ble et glass med byggryn, cottage cheese og jordbærsyltetøy. Mange har vel forsøkt seg med denne kjøleskapgrøten av bygg. Det synes jeg ikke blir så bra. Kornene smaker for meg som rå. Jeg synes det blir mangedobbelt så godt ved å koke grynene.

 Dette smakte som bare den, så det blir nok ikke lenge til neste gang jeg legger i bløt bygg!



2 kommentarer:

Tove Steinbo sa...

Jeg er ikke så glad i slike gryn. Men på bildene dine ser det godt ut!
En god helg ønskes av Tove/fargeneforteller

naturglede/Randi Lind sa...

Hei Tove. Ja, smaken er forskjellig den! Nyt kvelden!