tirsdag 14. april 2020

Mitt brød.

Så er påsken over. Litt rart og vemodig denne gangen, for det var ingen vanlig ferie. Vi har kost oss som best vi kunne. Jeg bakte brød i år, og plutselig ble jeg med i en konkurranse på Opplysningskontoret. På Brød & Korn ville de ha et påskebrød. Jeg kom til finalen med dette. Så nå finner du oppskriften på nett og her:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RANDI PÅSKEBRØD

700-800 g hvetemel

1 dl lettkokt havregryn

2 dl grovt mel, rug, hvete eller en blanding

1 dl grovhakkede mandler

1 ss linfrø

2 ss sesamfrø

1 ss sukker

1 ts salt

1 pk tørrgjær

50 g smeltet margarin

5 dl vann

 

Bland alt det tørre, men gjem igjen litt hvetemel til utbakingen.

Smelt smøret og varm vannet. All væske skal holde ca. 37 grader.

Elt deigen i fem minutter for hånd, eller med maskin. Deigen skal IKKE forheve.

Rull det ut til et avlangt brød. Legg det på et bakepapir på stekeplaten. Pynt gjerne med litt klipping. Klipp inn på skrå for hver femte centimeter på hver side og brett spissene inn under brødet. La det heve lunt under et kjøkkenhåndkle i 35 minutter.

Forvarm ovnen til 180 grader. Stek det i ca. 1 time. Smør brødet med litt margarin når du tar det ut, så får du en fin overflate.

La brødet bli en påsketradisjon sammen med alt det andre vi har med oss i hver familie av minner, tradisjoner og matopplevelser.

Brødet kan symbolisere det å dele med hverandre.

Ved å dele brødet blir vi minnet på familie og venner, barn og voksne, folk og land som alle behøver å dele godene, for at vi skal få et fortsatt fint liv.

Når vi inntar et måltid, formidler vi tradisjonen om å samles i takknemlighet og over å ha mat på bordet.

Påske er for mange bare en ferie, men det en stor høytid med rike tradisjoner. Disse dagene var og er ofte et samlingspunkt for familie og venner. Det deles mat og drikke.

Da jeg var liten, var gleden over en påskefrokost stor. Med familie på besøk, vakkert dekket bord i stua og ikke i kjøkkenet, var det fest. Mye godt pålegg, alltid fint malte, hardkokte egg og nystekte, velduftende brød og rundstykker.

Man trenger ikke alltid invitere til middag. Et måltid med godt brød og pålegg, kan være vel så trivelig for alle.

Vinneren lagde et brød som hun kalte Disippelbrød, og det var en verdig vinner.
Mitt brød er godt med syltetøy og rømme sammen med en kaffekopp i solveggen. Det er godt til en salat og fint til all slags pålegg, suppe eller gryte. Brødet er lett å lage og er laktosrfritt. Det kan skjæres i skiver eller brytes opp. Jeg liker at det smaker godt rett fra ovnen, men at det er godt neste dag også.

Brødet skulle også fortelle noe. Det kan minne om det å dele med hverandre.Ved å dele et måltid formidler vi tradisjoner. Det er godt å samles i takknemlighet over å ha mat på bordet. Elles gikk påskedagene sin gang i år også med skogsturer i nærmiljøet, marsipan og kaker, frukt og gode middager her hjemme. I dag er det tilbake til hverdagen, hva nå den vil bringe. Ikke annet å gjør enn å ta en dag av gangen.

4 kommentarer:

Rita sa...

Det der så skikkelig digg ut!! Skulle ønske jeg kunne spise brød, herregud som jeg savner brød. Hjemmebakt brød med brunost og sukker :) OMG!!!

naturglede/Randi Lind sa...

Tusen takk Rita! Skulle ønske du kunne spist det, men sånn er det vel bare for deg vennen. Men du er en herlig optimist. Klem fra meg :)

Tove Steinbo sa...

Gratulere med 2. plass. Hvis jeg ikke husker feil var vel du også med i en kakekonkurranse - stemmer det? Hilsen Tove/fargeneforteller

naturglede/Randi Lind sa...

Ja, jeg var med i kakekonkurransen i Hjemmet i høst Tove. Så gøy å delta i sånne utfordringer. Det viktigste er ikke å vinne, men å delta. Det trigger min kreativitet.Men når man får gevinster, er det jo helt supert også!!! Tusen takk! :)