onsdag 18. september 2019

Kake og mat!


Kake? Ja takk, sier jeg, selv midt i uken. Kan man det da? Selvfølgelig. Det gjelder bare å velge noe som er uten for mye sukker. Her ble det en mandelbunn med sukrin i stedet for sukker, masse frukt og bær. Om du vil ha fete saker som iskrem, pisket kremfløte eller en tykk vaniljesaus ved siden av, er jo din sak. Jeg tok en skje lettrømme. Pærene er kokt i saft uten sukker, så de fikk den fine fargen.

MANDELBUNN
200 g mandler
3 egg
50 g sukrin eller vanlig sukker
Kjør alt i hurtigmikser og bre det ut i en 20-22 cm kakeform.
Stek den ved 160 grader i ca 40 minutter.

Mat må man ha til familien. Jeg liker å forberede meg med forskjellig. Det er godt å ha i frysa, og lettvint å ta opp til en rask middag. I går ble det steking av 50 kjøttkaker, laging av kjøttboller og et par kjøttpuddinger ble det også. Blomkål ble forvellet til en god suppe en eller annen dag. Fårikål ble det til middag, for det hadde vi virkelig gledet oss til.

Artig å lage kjøttboller. En sånn plastposekakesprøyte ble fylt med medisterfarse og så klipte jeg av en passende tupp. Etterpå var det bare å sprøyte ut et par centimeter av gangen, kutte det med en kniv og så var kjøttbollen på plass i kokende kraft. Gleder meg til ertesuppe!

Nypesuppe har jeg også laget litt av. Med et melisdryss, ble det jammen tanker om en vinter som skal komme. En skje med is måtte til og gjett om det smakte. Koselig å planlegge middager og desserter. Jeg lager ofte opp matretter en dag i uka, så er det mye som lett kan lages til fort de andre dagene i uka.Herlig å forberede mat. I dag blir det rester av fårikål!

2 kommentarer:

Tove Steinbo sa...

Så mange flotte innlegg du har laget, og jeg har ikke sett dem før nå.
Deilig mat - jeg blir rent sulten av å se på alt det gode. Kjenner nesten duften!
Jeg er ikke så glad i å lage mat lenger, var det før. Da gjorde jeg som deg, men det er andre ting jeg heller vil gjøre. Men får-i-kål blir det! Hilsen Tove/fargeneforteller

naturglede/Randi Lind sa...

Koselig med kommentarer fra deg. Tusen takk! De setter jeg pris på. Mat må man jo ha hele tiden. Jeg lager gjerne opp litt, så har jeg klart i frysa når jeg er opptatt med annet. Her blir det snart fårikål igjen! :)