mandag 20. mai 2019

Mai gir oss glede.

Det ble en tur tvers over Sverige i helga. Vi besøkte Södertälje. Langs vannkanten blomstret heggen. Duften var nesten bedøvende deilig. Inre Maren var tidligere byens viktigste havn. Den har kobling med Østersjøen så vannet er en blanding av søtt og salt.

Ender og duer var det og se, og plutselig oppdaget jeg er sel. Den hadde tatt en stor fisk, så her var det liv!


Det var lørdag da vi var på besøk, og vi fikk se et brudepar. De ble fotografert midt i mellom utsprungne tulipaner. Skikkelig vakkert å se. Ballongene ble sendt opp i lufta med ønsker om et godt liv, til vill jubel fra alle barn som sto i nærheten.

Mai byr på mye spennende. Blomster, fuglesang og insekter!

Overalt har det "snødd"om dagen!Ospetrærne har enorme mengder med rakler med frø, som nå skal spres for vinden. Noen mener at fordi vi hadde en så tørr sommer i fjor, kompenserer tærne med å sette masse frø i år, for å sikre seg. Lufta er full av de hvite dottene. Fnokk kalles det visst på fagspråket.


Jeg kjente duften av Pors, og jeg fikk noen bilder av den. Du ser den i bildet øverst til venstre her. Sommerfugler danset i fjorårsgresset. Herlig med mai, den måneden gir oss mye glede.



14 kommentarer:

Siv Margret sa...

Nydelig innlegg om vakre mai.

naturglede/Randi Lind sa...

Tusen takk Siw! Ha en vakker dag.

frodith sa...

Flotte bilder :-) Jeg savner deg på blogg.no. Lettere å se deg da <3 Klem

naturglede/Randi Lind sa...

Enig. Her er det ikke lett, jeg dukker nok opp igjen tror jeg!😁

annebe sa...

Mange år siden jeg har vært i Sverige..men jammen er det fint der også :) Og den festdrakta di er jo bare sååååå fin :) Klem og fin kveld til deg <3 Annebe

naturglede/Randi Lind sa...

Ikke sant Annebe. Men det er finfint overeralt i våren da. Tusen takk for snille ord og ha en vakker dag. Klem :)

Tove Steinbo sa...

Deilig tur dere hadde, og vakre bilder du viser. Ja - mai er en herlig måned. Noe nytt springer frem nesten hver dag. Og som du sier, lufta er full av all slags spredning!
Fine og fargerike dager ønskes av Tove/fargeneforteller

KKvinneblogger sa...

Her var det mange fine vårbilder! :) Takk for titten!

naturglede/Randi Lind sa...

Hei igjen Tove. Så var det jammen helg igjen. Tusen takk for snille ord. En herlig tid vi er inne i nå. Her har det regnet godt i natt og lufta er så frisk og fin igjen. Ønsker deg en vakker helg.

naturglede/Randi Lind sa...

Hei KK. Koselig med en hilsen fra deg og tusen takk :)

Mette Kvalsvik sa...

Nydelige mai <3

Ønsker deg gode dager, Natheless!

klem

naturglede/Randi Lind sa...

Hjertelig takk Mette. Nå er det helg. Kos deg. Klem :)

Anonym sa...

så deilig med en tur da og her ser jeg att opplevelsane stod i kø,pors har jeg hørt mye om,men aldrig sett den selv,så jeg aner ikke hvordan det dufter :=)

naturglede/Randi Lind sa...

Herlig tid dette her. Pors har en god duft. Du må gå på leting, så du kan kjenne duften selv. Her vokser den der det er litt fuktig inne på skogen, men også i myrlendt terreng ved havet!