tirsdag 12. januar 2010

Takk, for denne gang!


Den lille juledukken min vinker til farvel! Nå skal hun legge seg i esken sammen med all den andre julepynten, og sove til desember.


I morges sto jeg opp grytidlig og tente alle julelysene. Nå får de brenne ned for denne gang.
I morgen er det visst trettende dag jul ,og da skal jula ut, sies det.


Det er med vemod jeg tenner juletreet en siste gang. Jeg liker ikke å rydde vekk jula. Jeg liker at det skinner og glitrer, den fine røde fargen, vakker julemusikk og at det funkler i små barns øyne, juleevangeliet og vakre fortellinger. Jeg bare liker det. Det føles trist å pakke vekk alt. Men det er godt å ha en morgen alene bare til å nyte, før det er over. Julemusikken toner her nå, og det dufter stearin, appelsiner og granbar fortsatt.

Så kommer morgenlyset, og ute er det vakkert. Idag skal jeg kjøpe meg tulipaner! Ha en fin dag dere og nyt den!

12 kommentarer:

FO - 2 sa...

Det er litt vemodig, ja...
Men litt godt også. En ny start, på en måte... ;)
En ny vår er i vente.
Har en stor bukett med tulipaner på stuebordet her også.
Veldig fine! :)

God dag ønskes deg!
Klem.

Malys krok sa...

Så godt det var å finne en som har jula like lenge som jeg, og som har de samme følelsene når den skal pakkes bort. Så nydelig dukke som vinker farvel! Tyvende dag jul i morgen ja, og da er vel jula over.
Husker et år at juletreet var så fint og ikke drysset noe, da sto det så lenge at naboen begynte å lure...
Koselig innlegg!-Margit-

Berit T sa...

Jeg er helt enig med deg det er trist at julepynten er fremm så lite.
Det blir så tomt med det samme, kaldt og ukoseig. Jeg liker den røde fargen så godt.
Det var en kjempesmart ide med iskulene, det skal jeg notere meg for å bruke en annen gang.

Ha en fin dag.

Turid sa...

Kjekt å se at ikke alle hiver julen ut like tidlig!
Syns mange pynter lenge før jul og kaster den ut allerede i romjulen...(?)
Jeg syns også det er like vemodig hvert år!

Kathrine sa...

Først: Nydelige iskuler under her!!

Jeg syns ikke det er så veldig trist å rydde bort jula, men ungene skulle nok gjerne hatt jul året rundt,)
2.nyttårsdag rydder jeg bort, for da vil jeg ha nye dager. Blir litt lei av julemat og stæsj, så første uka etter jul, spiser vi fisk nesten hver dag.
Ha en fortsatt fin uke:))

Anne-Berit sa...

Jula ble ryddet bort her forrige helg,og jeg må ærlig innrømme at jeg syns det var litt godt.
Er visst et typisk hverdagsmenneske jeg,liker hverdagene best,og de er det jo også flest av.Men da ungene var små,da hadde vi lang jul.Var ikke skjelden juletrærne våre skjøt nyskudd,og da kunne vi jo ikke hive det ut.
Ønsker deg en fin siste kveld med jula.Klem!

Marie sa...

Endeleg er eg inne på ein blogg der eigaren har det sånn som meg. Eg synest dei fleste ikkje kan få jula inn tidleg nok og heller ikkje ut tidleg nok, dei kan knapt vente til over nyttår før dei er "dravleie" av heile julepynten.
Sjølv har eg alltid syntest det har vore vemodig å pakke jula bort...
Likevel når det er gjort ser eg fram mot lengre dagar og lysare tider. Trettende-dag-jul er sjette januar og trettende januar er tjuende-dag-jul. Då barna var små hadde me alltid juletre til eldstejenta hadde hatt fødselsdagsselskap den åttende januar og då eg var lita hadde me alltid juletre til tjuende-dagen. No pleier eg som regel å rydde vekk rundt den sjette januar.

Ønskjer deg fine vinterdagar :)

Elin | Draumesidene sa...

Trist kvar gong Jula er over, men det går mot vår! Kjekt at du ville vere med på GiveAwayen min!

Ha ein flott onsdagskveld!
Klem Elin :)

Nikoline sa...

Ja,det er alltid litt vemodig og pakka ned jula,men eg synes det er godt med litt meir lys og luft når den er vekke. Når eg tek av alle raude dukar legg eg alltid på kvitt etterpå,synes det virkar så reint og godt då..
Spennande med skriveprosjektet du nevnde på..
Ha ein fin kveld:0)

Viola sa...

Ja det er alltid vemodig å legge bort juletreet (plast) eller kaste det (levende)!Vi har plast. Det står fremme og tent ennå, julepynt og stjerne også. Siste dag i dag for oss her. Tulipaner er jo absolutt en flott overgang da! :) Nydelig juledukke forresten, sov godt til dukken! :)

Anne sa...

Ett år til neste gang vi ser de samme tingene som får ossi stemning, men du og du så mye kjekt vi skal ha det i mellomtiden :-)

Villb sa...

.....og plutselig så er det jul igjen ;) Men vi tar vel sommeren først?