tirsdag 26. mai 2009

Summer now/Sommer nå....

Joda, det er visst det, sommer altså, i følge gamle tegn. Klokka fire i morges, våknet jeg nemlig at at gjøken gol. Nei, jeg drømte ikke.Jeg lå våken som jeg ofte gjør på den tiden av døgnet, og plutselig hørte jeg den klart og tydelig, bare noen titalls meter fra mitt soveromsvindu. Herlig lyd. Den gjøken var virkelig glad og fornøyd med seg selv.
Skal undre på om den ikke allerede hadde fått lurt inn et egg i en av fugleredene i nærheten? Stakkars fugler, sier jeg.Det er det sørgelige med den fuglen, den gidder jo ikke lage rede og stelle ungene sine selv. Fysj for uansvarlig mor. Men sånn er gjøken skapt den. Det er den eneste måten den kan få unger på, og gjøkegal er jeg glad i. Nå får jeg følge med i krattskogen og se om det skjer noe uforutsett.
Nå kan jeg gå barbent! Det fikk vi alltid høre når vi var små.Det er sommer nå altså. Mange her sier at om du hører gjøken, så kan du bade. Det frister ikke enda, men i natt har det vært varmere i lufta, så snart er det tid for svømming i det fri også. Nå kom sommeren. Jippi!

3 kommentarer:

Malys krok sa...

"Det er moro å væra frøken, det er artig å høre gjøken"... Ja det er det, helt enig. Og du viser da også at det er sommer, med dine flotte blomsterbilder. her saes det, da vi va uner at da kunne vi gå "bærføtter". Tror det kom til å bli kalde føtter... Fra Margit.

Anne-Berit sa...

Når man har hørt gjøken,da er det sommer ja.Det var det vi også ble fortalt da jeg vokste opp,da fikk vi gå barføtt.Nydelige bilder du viser her.
Ha en god dag!

Wenche sa...

Jippi! Har du hørt gjøken er det sommer! og då kan ein gå barføtt og det første badet i sjøen var innen rekkevidde. Sjølv om der måtte vi kanskje ha litt meir overtaling før vi fekk lov, men med litt masing så gjekk det ikkje så veldig lang tid før løyve var innhenta:)

Så flotte blomsterbilder